{"id":5884,"date":"2022-02-04T11:11:04","date_gmt":"2022-02-04T09:11:04","guid":{"rendered":"https:\/\/leanthinking.fi\/?p=5884"},"modified":"2022-02-04T11:15:09","modified_gmt":"2022-02-04T09:15:09","slug":"koulutus-on-kukoistuksen-kantoaalto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/leanthinking.fi\/koulutus-on-kukoistuksen-kantoaalto\/","title":{"rendered":"Koulutus on kukoistuksen kantoaalto"},"content":{"rendered":"\n

Muutosten kiihtyv\u00e4 vauhti muokkaa nykyisi\u00e4 ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4 ja h\u00e4vitt\u00e4\u00e4 perinteisi\u00e4 ammattiryhmi\u00e4. Toisaalta t\u00e4m\u00e4 liiketila synnytt\u00e4\u00e4 uusia mahdollisuuksia ja uusia ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

\"Hiilijalanj\u00e4ljen<\/figure><\/div>\n\n\n\n

Esimerkiksi k\u00e4sitys, ett\u00e4 2000-luvun alussa suoritettu yliopistotutkinto insin\u00f6\u00f6ritieteist\u00e4 kantaa el\u00e4keik\u00e4\u00e4n asti, ei ik\u00e4v\u00e4 kyll\u00e4 est\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n rattaista putoamista. T\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n tilanne on sellainen, jossa ty\u00f6 ja kouluttautuminen ty\u00f6n ohella ovat osa normaalia arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Tulevaisuudessa oppimisen siis tulisi olla jatkuvaa. Opiskelun tarkkaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 ja m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 on vaikea m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 tarkasti ennakkoon. T\u00e4h\u00e4n liittyy my\u00f6s Risto Siilasmaan ja Rasmus Roihan ajatus siit\u00e4, ett\u00e4 tutkinnoista pit\u00e4isikin tehd\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4aikaisia (Siilasmaa & Roiha 2019)<\/em>. Jatkuvan koulutuksen tarve vaikuttaa meihin kaikkiin ja tulee olemaan keskeisemp\u00e4\u00e4 kuin viel\u00e4 uskommekaan.<\/p>\n\n\n